Als bouwbedrijf digitaliseren, waarom niet?!

Peter Kraamer van Huysmeesters / Bouwgroep Schrijver

bedrijfsleider

Corporatiewereld kent geen geheimen voor Movin'U, dat zie je in de app!


Bouwgroep Schrijver gaat voor één voor haar klanten, een woningcorporatie, het onderhoudsproces digitaliseren met Movin'U! Om er achter te komen waarom Schrijver besloot te digitaliseren, ging Celeste Greve in gesprek met Peter Kraamer (bedrijfsleider bij Huysmeesters, onderdeel van Bouwgroep Schrijver).

De desbetreffende woningcorporatie kwam naar Huysmeesters toe met de vraag voor hen het onderhoudsproces digitaal vast te leggen. Één van de voorwaarden voor de applicatie was dat de geschiedenis van welk onderhoud er allemaal plaatsgevonden heeft in welke woning inzichtelijk zou worden. Daarnaast was er behoefte aan een totaaloverzicht van de woningen.

Aangezien Huysmeester haar klanten maximaal wil ontzorgen, startten zij een onderzoek naar welke software partij hen kon ondersteunen om de woningcorporatie te ontzorgen in het proces. In het zoekproces stuitten ze op Movin'U. Peter Kraamer vertelt: "Het grote voordeel van de applicatie van Movin'U is dat deze naadloos aansluit op het proces van huurwoningen, je ziet de expertise duidelijk terugkomen." Dat vergemakkelijkt het proces voor ons in de woning, legt Peter uit, de bewerkingen die veel voorkomen in het onderhoudsproces zijn eenvoudig vast te leggen in de app. "Zo is er in de Movin'U applicatie de mogelijkheid om verschillende sleutels vast te leggen in de sleuteloverdracht, dat zijn de kleine dingen die het verschil maken, en zorgen dat de software aansluit op wat in de woning vastgelegd moet worden."

Samen met ketenpartners naar efficiëntie
"De wereld van de corporatiewoningen kent geen geheimen voor Movin'U", constateert Peter, "en dat is terug te zien in de applicatie. Naast dat het volledig is ingericht op het proces in corporatiewoningen, is het ook een soort netwerkproduct. De ketenpartners zitten er aan gekoppeld.". Dit maakt dat het een fluitje van een cent is om de opdracht te verstrekken aan een leverancier, geeft Peter aan. De leverancier krijgt namelijk na de opname direct alle informatie in één keer. Peter vertelt dat voorheen de communicatie allemaal handmatig verliep; zo werd er een mail getikt inclusief planning naar alle leveranciers. "In één pdf werd met kleur aangegeven wie wat moest doen en wanneer, de loodgieter zag in het geel zijn informatie staan, de schilder in rood." In die situatie was er veel uitzoekwerk of je iedereen wel benoemd hebt, of bestaat er de kans dat je de datum dat de schilder moet komen per ongeluk blauw kleurt… dan staat bijvoorbeeld ineens de stukadoor op de stoep. Het gaat echt tijd besparen dat met de applicatie van Movin'U dit soort processen automatisch lopen, na de opname is direct iedereen op de hoogte en aangestuurd. 

Nauwkeurig informatie bijhouden, voor nu en in de toekomst
Wij vinden het belangrijk om historie van een woning op te slaan. Het liefst willen wij van een vooropname al veel informatie beschikbaar hebben over de woning en dat is mogelijk met de applicatie van Movin'U. Gegevens opslaan over de keuken en de historie daarvan, onder meer beschikbaar door een foto te nemen van het stickertje onder de spoelbak, is voor ons dan ook van groot belang. "Mede doordat we al extra informatie over de benodigde materialen verzamelen tijdens de vooropname, omdat we dan toch al in de woning zijn, scheelt het ons een extra keer rijden." 
Peter ziet het proces met de applicatie van Movin'U uitvoeren dan ook als volgt: "Hierdoor is de vooropname voor ons die eerste klap, en is die dus ook een daalder waard. Het belang van de vooropname en de kwaliteit van de verzamelde data voor nu en in de toekomst neemt toe."
Daarnaast heeft ook de woningcorporatie er profijt van, want hiermee wordt een belangrijke stap in het validatieproces gezet en wordt een deel van de cartotheek automatisch op orde gehouden. We zijn dan ook zeker voornemens de digitale woning opname-app van Movin'U vaker aan te bieden aan klanten van Huysmeesters.     

Mooi om te horen hoe je als bouwbedrijf kunt beslissen om 'out of the box' te gaan en stappen zet om te digitaliseren. Zeker geen domme zet als je inschat wat het aan efficiëntie kan opleveren. Bedankt Peter voor dit gesprek en veel succes met het uitvoeren van het onderhoudsproces met de applicatie van Movin'U!