Wat zijn de voordelen van Inspectic en de multi-inspectie?

Door Celeste Greve

27 augustus 2021

Wie kan deze vraag beter beantwoorden dan onze gebruiker? Daarom gingen wij het gesprek aan met Stephan van den Bogaard van PVM over Inspectic en de multi-inspectie. 

Wat zijn de voordelen van Inspectic en de multi-inspectie?

Een multi-inspectie betekent dat je voor één woning voor verschillende inspectiethema's tegelijk data vastlegt. 

Waarom zou je een multi-inspectie aanraden?
Allereerst zijn we toch al in die woning aanwezig, dus nemen we dan liever nog wat extra gegevens op. Dat levert de woningcorporatie uiteindelijk een schat extra aan data op, terwijl je de bewoner maar één keer hebt hoeven storen. Uiteindelijk ben je sneller klaar met alle inspecties die op die dag gepland staan, doordat je digitaal inspecteert met Inspectic. Je krijgt meer gedaan in minder tijd en kunt specifieker letten op de finesse van je inspectie.
Dat is niet alleen fijn voor de bewoner, maar ook kost het je als corporatie minder tijd en dus geld!


Naast dat het voor jullie klant (de woningcorporatie) voordelen heeft, wat levert inspecteren met Inspectic jullie zelf op?
Als inspectiebureau kun je ook efficiënter werken, alle gegevens voer je digitaal in en ook foto's kun je daarin opnemen. Alle gegevens staan gelijk in de cloud en er is veel minder uitwerktijd nodig dan vroeger toen er nog op papier gewerkt werd. 
Bovendien ben je veel specifieker aan het kijken naar extreem kleine verschillen tussen woningen. De basis van woningen kopieer je van de buurman, feitelijk is dat dezelfde woning, maar je checkt specifieker waar de verschillen zitten en legt dat vast. Door deze fijne functionaliteit van referentiewoningen, duurt de eerste woning waarbij je alles invoert wellicht wel 2 uur voor een ingewikkelde inspectie, maar ben je bij de buurman nog maar 5 minuten bezig. Met continu controleren, valideren en foto's maken heb je de nieuwe en efficiëntere manier van werken in handen in de vorm van Inspectic!

"Vaak willen corporaties basiskwaliteit of WWS data beschikbaar hebben, hoe makkelijk is het dan wanneer een woning ook nog een energielabel nodig heeft, dat je dat op één moment van locatieinspectie kan uitvoeren!"

Digitaal werken is voor PVM heel normaal geworden. Hoe ervaar je dat bij corporaties? Wat zou je corporaties aanraden als het gaat om data, digitaal en inspecties?
Sommige corporaties hebben echt het belang van data en digitaal werken door en slaan daar ook een slag in. Voor anderen valt daar nog wel wat te halen, vooral in het checken en valideren. Je kunt wel denken dat zaken prima op orde zijn, maar dat moet dan ook blijken uit een inspectie. Daarom kun je beter je inspecties digitaal uitvoeren en zorgen dat net als bij Inspectic dan ook foto's vastgelegd kunnen worden van de huidige situatie. Zo is er nooit twijfel over de staat van de woning en is actuele data altijd in te zien. Met die gegevens kun je gerust gedegen beleid voeren en beslissingen nemen, data en digitaal werken is daarom daarin denk ik ook van belang. Bovendien ga je mee met de tijd en levert het efficiëntie op!

Wat is het voornaamste verschil tussen inspecteren met Inspectic en op papier?
Stephan grapt: "Waar moet ik beginnen?". De inspectie en alle data is in ieder geval al veilig opgeslagen in de cloud, in plaats van dat de inspecteur deze zelf ter plaatse heeft. 
Bovendien is het makkelijk dat je foto's gelijk kunt maken, digitaal hebt en deze opgeslagen zijn bij de juiste opname. Daarnaast is de tijd die je kwijt bent met het uitwerken van de data die je die dag hebt verzameld voor verschillende opnames aanzienlijk minder. De tijd van urenlang uitwerken van een dag inspecteren is gelukkig voorbij.
Verder registreer je alles met Inspectic heel gestructureerd, de kans op fouten dat je (net als vroeger op papier) wellicht moest gokken wat je had opgeschreven qua afmeting voor een kozijn is geminimaliseerd. 
Ook is Stephan er blij mee dat je niet net als vroeger al je foto's handmatig op kantoor moet inlezen, dan in mapjes moet zetten en bij de juiste woning moet zoeken. Met Inspectic staan foto's direct bij de juiste woning en hebben ze ook logische naamgeving

"En dan hebben we het nog niet eens over die 3 batterijen die je vroeger mee moest nemen voor je fotocamera, of de ramp die een regenbui heet. Als alle A4'tjes aan elkaar plakten door de regen, viel het bijna niet meer te lezen."  
 
Bedankt Stephan voor je tijd en ons gesprek!
 
Wanneer ga jij over naar digitaal inspecteren met Inspectic

Terug naar overzicht