Klantenverhaal Area

area

KLANTENVERHAAL AREA

area-bus

Wij vroegen Dirk van den Tillaar welke rol hij voorziet voor de woningcorporatie van de toekomst. Hij vertelt hoe zij bij Area naar deze toekomstvisie toegroeien en welke rol de systemen van Movin'U daarin spelen.

Maestro's in corporatieland

Hoe word je als corporatie regisserend opdrachtgever?

Dirigeren, een vak apart. Ga er maar aan staan; een groot orkest met allerlei disciplines. Viool, fluit, cello...individualisten die samen één geheel moeten vormen om een krachtig stuk ten gehore te brengen. Ook corporaties moeten zich het vak van dirigent eigen maken om te klinken als een klok. Dirk van den Tillaar vertelt hoe zij de maat aanslaan bij Area Wonen in Uden.

Je werkt jaren op een manier waarvan je denkt dat die goed is. Maar de omgeving verandert rap; de digitaliseringsslag vraagt om andere competenties. Vastgoed, met daarin onderhoud en renovatie is de grootste kostenpost. Zorg om daar efficiënt mee om te gaan.

Een eerste stap die Area gezet heeft is het digitaliseren van opnames bij mutatie, renovatie en onderhoud. Altijd en overal op de hoogte van de staat van een woning!

Als tweede hebben we de inkoop aangepakt; door vele kleine contracten allesbehalve efficiënt. Met ons prijzenboek en prestatiebestek groeien we naar uniforme contracten met SLA's. Dit leidt tot kostenverlaging en meer kostenbewustzijn bij medewerkers. Je houdt zelf de regie en staat achteraf niet voor voldongen feiten. 'Zeulen' met meer- en minderwerk is verleden tijd.

Opdrachten uit de opname worden via het aannemersportaal gebundeld naar fondscode bij de juiste aannemer of via een planningtool bij de eigen dienst ingepland. Deze beschikken direct over alle benodigde informatie inclusief foto’s (cartotheek 2.0) en afgesproken kwaliteitsniveau. De vakman-app bestelt en registreert materiaal(verbruik). Je merkt dat de systemen gebouwd zijn vanuit de praktijk. Zo blijven in de planningtool twee reparatieverzoeken aan één woning als een tweeling bij elkaar. Dat betekent maar één keer voorrijden!

Doordat het systeem op het operationele niveau gevuld wordt, wordt de werkwijze van medewerkers zichtbaar in de managementrapportages. Leuk om te zien hoe de woonmakelaars op basis van deze cijfers van elkaar leren.

Maar onze digitaliseringsslag houdt niet op bij de voordeur. Bewoners plannen met de KCC-en huurdersportaal zelf reparatieverzoeken in. Via koppelingen tussen Movin'U, Malengo en Itris krijgt de bewoner realtime de juiste info.

Kortom de tijd is rijp om op de bok te gaan staan! Wordt regisserend opdrachtgever. Laat de inhoudelijke rol over aan je muzikanten, maar zorg dat ze op het juiste tijdstip de maat aanslaan.

Onze volgende stap? Ketenpartners zoals aannemers met deze systemen laten werken, zodat ze een verlengstuk van Area worden.
Dirk van den Tillaar is Adviseur Onderhoud bij Area.