Stek Wonen: “Digitaliseren om dienstverlening te verbeteren”

Stek Wonen: "Digitaliseren om dienstverlening te verbeteren"

stek

Begin dit jaar fuseerde Stek Wonen uit Lisse met woningcorporatie Warmunda. Het gevolg was een groei van 700 woningen, ruim tien procent van het bezit van Stek. Wat zijn de gevolgen van de influx aan nieuwe woningen, en welke rol speelt ICT in dat proces? Een gesprek met Hylke Holverda, verhuurmakelaar bij Stek: "Digitaliseren moet uiteindelijk leiden tot een verbetering van onze dienstverlening." Sinds januari is de fusie tussen de twee corporaties afgerond. "Daar kwam best wat bij kijken," begint Hylke het gesprek. "Denk aan de medewerkers van Warmunda die zijn verhuisd naar het kantoor van Stek in Lisse, maar ook aan de groei van ons woningbezit. Onze processen moeten hiervoor op elkaar afgestemd worden, en alle gegevens worden overgezet naar één systeem."

Afwegingen
Volgens Hylke houdt Stek Wonen net als alle corporaties in Nederland scherp haar uitgaven in de gaten, terwijl het tegelijkertijd moet voldoen aan de maatschappelijke en volkshuisvestelijke doelstellingen. "Dat betekent constant afwegingen maken, ook in digitalisering. Volg niet allerlei hippe trends om 'erbij te horen', maar maak weloverwogen beslissingen en zorg ervoor dat je investeringen goed kunt uitleggen. Of het nu gaat om het renoveren, bouwen of beschikbaar hebben van woningen, uiteindelijk moeten onze klanten - direct of indirect - de voordelen van deze investeringen ervaren."

Digitaliseren
Om de uitdagingen rondom 'meer met minder' het hoofd te bieden, maakt Stek Wonen gebruik van het woningopnamesysteem (WOS) van Movin'U. "Stek is continu bezig om processen te digitaliseren en eenvoudiger te maken. We verbeteren onze dienstverlening naar klanten en kunnen professioneler en efficiënter werken. De fusie was overigens niet de reden om op zoek te gaan naar een systeem voor woningopnames. Deze wens bestond al langer, en hadden we ook zonder de fusie doorgevoerd."

Professionalisering
"Uiteindelijk moet digitaliseren leiden tot een verbetering van onze dienstverlening naar de klanten," legt Hylke de keuze voor het systeem toe. "Dat is het doel. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal ontvangen van documenten, waarmee bovendien het gebruik van papier wordt teruggedrongen."
"Maar tegelijkertijd kunnen wij met slimme, efficiënte oplossingen een slag maken in onze professionalisering. Voorheen moesten we met papieren formulieren aan de slag. Op kantoor moesten deze gegevens apart in ons systeem worden gezet en worden gearchiveerd. Met de komst van het digitale woningopnamesysteem van Movin’U wordt direct een koppeling met ons ERP-systeem gemaakt. Dat scheelt veel tijd en verlaagt de kans op fouten. De gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van gegevens waren daarbij belangrijke redenen om voor WOS te kiezen, waarmee collega´s uiteindelijk makkelijker werken."

Betere dienstverlening
De volledige live-gang van het systeem is bijna gereed, vertelt Hylke: "De mutatiewerkzaamheden die met het nieuwe systeem digitaal worden vastgelegd moeten we nu nog handmatig vertalen in een offerte en uiteindelijke opdracht. Dat is natuurlijk wat omslachtig en brengt onnodige en tijdrovende administratie met zich mee. Met het Prijzenboek & Digitaal Bestek - het digitale aannemersportaal van Movin’U - zetten wij de volgende stap qua automatisering van dit proces, gericht op efficiënter werken en een nog betere dienstverlening."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 6 februari 2017